HTML

In Kino Veritas

Friss topikok

Mosoly, fintor, röhej, kacaj...

2022.10.30. 15:06 Seres Sándor 1968-04-28

Mosoly, fintor, röhej, kacaj...

Az In Kino Veritas Filmklub új sorozatában olyan filmeket nézünk, amelyek a nevetés több fajtáját is kiváltják nézőikben:

2017-09-04. 18:30 Samuel Fuller: Halott galamb a Beethovenstrassén / Tote Taube in der Beethovenstraße (német-amerikai bűnügyi komédia, 1973, 128 perc)

 

2017-09-18. King Vidor: Nebáncsvirág / The Patsy (amerikai vígjáték, 1928, 77 perc)

ikv2.jpg 

ikv8.jpg 

2017-10-02. Tímár István: Én vagyok Jeromos (magyar vígjáték, 1970, 73 perc)

 

 

2017-10-16. Pierre Richard: A szórakozott / Le distrait (francia vígjáték, 1970, 85 perc)

 

 

2017-10-30. Luis Buñuel: Emelkedés az égbe / Subida al cielo (mexikói vígjáték, 1952, 85 perc)

 

 

2017-11-13. Juliusz Machulski: Vabank (lengyel vígjáték, 1981, 108 perc)

 

 

2017-11-27. Georges Lautner: Alulról az ibolyát / Des pissenlits par la racine (francia vígjáték, 1964, 95 perc)                              

  

Tóth Heléna és Seres Sándor vendége Bárdos Csaba lesz.

A komédia vagy vígjáték drámai műfaj, amely a világot komikusan ábrázolja, amivel a nézőit nevetésre ösztönzi. A nevetséges a komédiában érvényesül a legjobban, forrásai a következők:

– nyelvi és helyzetkomikum,

– identitásváltás,

– információhiány (a szereplők nem értik, mi történik),

– kölcsönös félelem (mindkét szembenálló fél tart a másiktól),

– vertikális és horizontális mozgások ellentéte,

– bolyongás, bizonytalanság (az én önmagába vetett hitének megrendülése, amivel szemben áll a főhős rátermettségének a bizonyítása különböző kaotikus kalandokban)...

  

A jól bevált komikus eszközök:

– a gépies, mechanikus viselkedés (nevetséges az organikussal szemben, a modern művészetben az individuum már nem számít, ezért a nyelv is mechanikussá válik),

– emberek és tárgyak összetévesztése,

– a dolgok kifordítása,

– átöltözések, többszörös szerepek,

– az utánzás (utánzása),

– túlzások, hazugságok (becsapás szóban, mimikával, öltözékkel),

– színlelt őrültség (komédiát csak álbolondokkal lehet csinálni),

– elleplezések és leleplezések,

– egy közösség külső behatoló általi megzavarása: a rendzavaró éles fényt vet a hibákra is, rejtett töréseket láttat meg,

– a nagyotmondás, füllentés, filmen kép-hang ellenpontozás,

– a realizálódó verbalizmus (amit kimondanak, az valósággá kövül),

– az észlelés megkérdőjelzése (valódi-e amit látunk-hallunk, illetve valóban összetartoznak-e),

– a karnevál (felszabadító komikum a karneváli habzsoló evés-ivás, a felelősség nélküli párválasztás és a nemiség kihangsúlyozása),

– a kínos és veszélyes helyzetből teremtett ártatlan helyzetek, a komikusnak a rettenetes mellé állítása.

 A nevetés törvényei

Akkor nevetünk, ha a jelenségek drasztikusan eltérnek a normális magatartástól és a publikum már előre tudja, min nevet majd.

A komikum csak ott hat, ahol célzatos művészi akcióként van jelen.

A vígjáték konfliktusa belülről ered: a szív és az értelem ütközik össze – ez a színpadon komikus dialógusokban jelenik meg, a filmen a (groteszk) beállítás vagy -montázs is használatos rá.

A komikum az életellenes viszonyokat, az inhumánus magatartást a torzítás, groteszkké formálás révén képes nevetségessé tenni, így a kinevetéssel megsemmisíteni, de akár teremteni is tud.

 A nevetés koreográfiája: a néző nevet a filmen, illetve az egyes szereplőkön, egyik szereplő a másikon – a komikum kollektív.

A filmvígjáték felkavarja mindennapjainkat, társas nevetést eredményez, ami megkönnyebbülést teremt.

 A bohózat a vígjáték egyik formája. A bohózat a helyzetkomikumra helyezi a fő hangsúlyt, a vígjáték a jellemkomikumra. A vígjáték a finom mosoly műfaja, a bohózat a nyers és fékevesztett röhögésé.

A bohózat jellemzője az erős túlzás, mely kritikai-szatirikus célú is lehet. A bohózat nagy költői tehetséget igényel és nagy hatást képes előidézni.

A bohózat tekintet nélkül az illemre és tapintatosságra a legerősebb ellentétekkel dolgozhat, és a drasztikus hatásokat használja.

A bohózat valóság és fantázia minden tárgyát felölelheti és az ízlésestől oly mélyre szállhat alá, mint semmilyen más műfaj.

A bohózat célja az emberi hibák kegyetlen csúffátétele és a sors humorának megmutatása.

******************************* 

*******************************

*******************************

*******************************

Written_and_directed_by_Samuel_Fuller
 
Kedves Filmbarátok,
Ősszel tervezünk még egy sorozatot meglepő és alapvető filmekből.
 
Sam Fuller munkái:

1935 Novel: Burn, Baby, Burn!
1936 Novel: Test Tube Baby
1936-12-06 Hats Off (screenplay & story)

1937 It Happened in Hollywood (screenplay) 

1938 Adventure in Sahara (story) 

1938 Federal Man-Hunt (story) 

1938 Gangs of New York (original story & screenplay) 

1930s Novel: Make Up and Kiss
1940 Bowery Boy (story) 

1941 Confirm or Deny (story) 

1943 Novel: The Dark Page (filmed as Scandal Sheet (1952).
1943 Margin for Error (uncredited) 

1943 Power of the Press (story) 

1945 Gangs of the Waterfront (story) 

1949 Captain Video and His Video Rangers (TV series) 

1949 I Shot Jesse James (director, story and screenplay)

1949 Shockproof (written by) 

1950-09-17, -10-15 The Colgate Comedy Hour (TVs #1.2 #1.6 (production supervisor: NBC)

1950 The Baron of Arizona (Director, written by)

1950 The Colgate Comedy Hour (TVs) #1.22 (production assistant/supervisor) 51-05-20 #1.37 51-11-04 #2.10 51-12-16 #2.16 (executive producer) 52-01-13 #2.20 52-01-27 #2.22 52-04-06 #2.32 52-09-21 #3.1 52-10-19 #3.5 52-11-02 #3.7 52-12-14 #3.13 52-12-21 #3.14 53-05-03 #3.33 54-01-10 #4.15

1951 Acélsisak (director, producer)

1951 Fixed Bayonets! (director, screenplay) 

1951 The Tanks Are Coming (story) 

1952-08-12 Park Row (director, producer)

1952 Scandal Sheet (upon the novel The Dark Page

1953 Zsebtolvaj (director, screenplay) 

1954 Inferno (director, screenplay) 

1954 The Command 

1955 Bambuszház (director, add. dial. Japanese policeman (uncredited actor)

1957 China Gate (director, producer) 

1957 Negyven fegyver (director, producer, written by) 

1957 Run of the Arrow (director, producer, written by) 

1959 The Crimson Kimono (director, producer, written by) 

1959 Verboten! (director, producer, written by) 

1960 The Roaring 20's(TVs) – Burnett's Woman (1960) (story)

1961 Underworld U.S.A. (director, producer, written by, Himself - Trailer Host (uncredited))

1962 Merrill's Marauders (director, screenplay) 

1962 The Dick Powell Show(TVs) 330 Independence S.W. (director) 62 Unsold pilot (dir. with William Bendix about an investigator for the Department of Health, Education and Welfare

1962 The Virginian(TVs) It Tolls for Thee (director, writer)

1963 Shock Corridor (director, cinematographer: dream sequence – uncredited, producer, written by)

1964 A meztelen csók (director, producer, written by) 

1965 A bolond Pierrot himself (uncredited)

1966-09-26 Iron Horse(TVs) High Devil (director, writer) 66-11-14 The Man from New Chicago 66-12-26 Hellcat 67-01-16 Volcano Wagon 67-02-06 Banner with a Strange Device 67-02-20 The Red Tornado (director)

1966 Brigitte et Brigitte Himself

1966 Novel: Crown of India
1966 Unsold pilot: American soldiers called Dogface. (dir.)

1967 Cinéastes de notre temps (TVs doc.) – Samuel Fuller: Independant Filmmaker (1967) … Himself

1967 The Cape Town Affair 

1967 The Meanest Men in the West (TV) (screenplay, director)

1968 Célpontok (co-screenwriter - uncredited) 

1968 Flash 28 (documentary short) Himself

1968 Flash 29 (documentary short) Himself

1969 Shark! (Director, screenplay) 

1969 Interviewed in "The American Cinema" by Andrew Sarris.
1971 The Last Movie Himself

1973 Tetthely (TVs) Tote Taube in der Beethovenstraße (writer, Director, … American senator (uncredited) (Actor)

1973 The Deadly Trackers (story Riata, (uncr. director)

1973 The Young Nurses Doc Haskell (actor)

1974 Lángoló kereszt (screenplay) 

1977 Az amerikai barát Der Amerikaner (actor)

1977 Scott Joplin (TV movie) Impresario (actor)

1979 Meztelenek és bolondok Interceptor Commander (actor)

1979 Sam Fuller and the Big Red One (documentary) himself

1980 A nagy vörös egyes (director, writer, War Correspondent (actor))

1980 Les rendez-vous du dimanche (TVs) Episode dated 25 May 1980 … himself

1982 A dolgok állása Joe (actor)

1982 A fehér kutya (director, screenplay, Ch. Felton (actor)

1982 A piszkos ügy Old Man in Pool Hall (actor)

1982 Börleszk Colonel Sharp (actor)

1982 Cinéma cinémas (TVs doc) Fuller à la table … himself

1983 Scotch Myths (documentary) himself

1984 Cinématon (documentary) himself (1985)

1984 Fear - Angst (TV doc.) Guest

1984 Le sang des autres Old Man in Small Cafe (uncr. actor)

1984 Les voleurs de la nuit (adaptation, director, Zoltan (actor))

1986 L'étoile de sang (short) (ac

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://in-kino-veritas-filmklub.blog.hu/api/trackback/id/tr4917966426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása