HTML

In Kino Veritas

Friss topikok

In Kino Veritas Filmklub - alapítva: 1998-ban. A CIN-KE Filmklub hagyományait is folytatjuk.

2015.08.07. 10:12 Seres Sándor 1968-04-28

 
 Kedves Filmbarátok! 

Péntek este 3/4 6-kor online filmklubot tartunk. Jelentkezni péntek délig még lehet - ha valaki nem kapta meg a konferencia linkjét, de szeretne csatlakozni, bátran írjon! 

Rövid ajánló a filmhez egy Nagy írótól, nagy Lajostól (amely éppen 100 éves, tehát elefántkorban középkorú):

"AZ ELEFÁNT
Az elefánt a legnagyobb szárazföldi állat, de csak a felnőtt elefánt, mert egy igen kis elefánt például jóval kisebb, mint egy igen nagy víziló. Az elefánt ú
gynevezett állatkertekben fordul elő, a föld minden nagyobb városában, amiért is az elefánt hazája széles e világ, amiben a művészhez hasonlít. Állatkert nélkül csakis Indiában és Afrikában fordul elő, amiért is azok, akik elefántvadászatra indulnak Pilisvörösvárra, kénytelenek néhány nyúllal beérni.
Az elefánt igen rosszkedvű állat, már kicsiny korában állandóan megnyúlt orral járkál, ezért aztán az orra úgy is marad, és ormány nevet vesz föl. Jókedve úgyszólván csak akkor van, ha ütik, mert bőrének vastagsága miatt az ütést nem érzi, s ezen 
jóízűt röhög.
Az elefánt hangja trombitaharsogáshoz hasonlít, ami megtévesztően hasonlít ahhoz, amiről az olvasókönyvek mint az elefánt hangjáról szólnak, s amiről azt mondják, hogy hasonlít a trombitaharsogáshoz.
Az elefánt fűvel, szénával, kölessel és rizzsel táplálkozik. Barbár erkölcséről tesz tanúbizonyságot, hogy megjelenik a rizsföldeken, telezabálja magát, és fizetés nélkül távozik.
Az elefánt testi ereje óriási, hallatlan nagy terheket elbír, de tízszer annyit ő sem bír el.
Az elefánt igen sajátságosan iszik, beledugja ormányát a vízbe, éppen úgy, mint a nagyorrú kávénénikék a kávéba, de aztán a kávénénikéktől eltérőleg teleszívja az ormányát, és azt nem hagyja csak úgy visszacsöpögni a kötényére, hanem igenis belespricceli a szájába, amiben bizony 
a disznóhoz hasonlít, nem mintha a disznó is így tenne, hanem mert ez már mégiscsak illetlenség.
Az elefánt betegségei közt leggyakoribb a nátha; képzelhető, mekkora náthája szokott lenni.
Az elefánt igen okos állat, volt például egyszer egy szabónak egy elefántja, ez olyan okos volt, hogy amikor a szabó elment hazulról, az elefántot otthon hagyta, és a kaput bezárta, az elefánt, mikor idegenek akartak bemenni a szabó udvarába, nem eresztette be őket, mert nem is tudta volna kinyitni a kaput, meg nem is tudta, hogy be akarnak menni.
Az elefánt az állatkertben a hátán egy trónusszerű alkotmányt cipel, amibe egy leány és egy férfi beleül, 
és a szerelemről csevegnek, ekkor az elefánt az úgynevezett elefánt szerepét játssza.
Az elefántot robbanó golyóval vadásszák, amire nagyon dühös. Életkora igen magas, egy tudós egyszer sokáig figyelt egy elefántot, amint az kétszáz évet élt egyfolytában. Persze előbb is meghalhat, de csak akkor, ha valami olyan különös baj történik vele, amit egy elefánt se bír ki."
1920
NAGY LAJOS: KÉPTELEN TERMÉSZETRAJZ ÉS MÁS KARCOLATOK http://mek.oszk.hu/00900/00992/00992.htm#3
 

Mindez képekkel:

Az elefánt

az_elefant_2020-04-23-22h13m30s042.jpg

a legnagyobb

az_elefant_2020-04-22-22h32m56s045.jpg

szárazföldi állat, de csak a felnőtt elefánt, mert

az_elefant_2020-04-21-23h37m26s674_1.jpg

egy igen kis elefánt például

az_elefant_2020-04-22-22h39m14s297.jpg

jóval kisebb, mint

az_elefant_2020-04-23-21h23m56s153.jpg

egy igen nagy

az_elefant_2020-04-23-22h07m11s913.jpg

víziló.

az_elefant_2020-04-23-21h38m40s991.jpg

Az elefánt

az_elefant_2020-04-22-18h03m26s397.jpg

úgynevezett

az_elefant_2020-04-23-22h00m43s602.jpg

állatkertekben

az_elefant_2020-04-21-23h36m52s126_1.jpg

fordul elő,

 az_elefant_2020-04-23-21h47m21s041.jpg

a föld minden nagyobb városában, amiért is az elefánt

az_elefant_2020-04-23-21h47m35s663.jpg

hazája

az_elefant_2020-04-22-22h27m47s643_1.jpg

széles e világ,

az_elefant_2020-04-22-22h28m23s590.jpg

amiben a művészhez hasonlít.

az_elefant_2020-04-21-23h46m17s762_1.jpgÁllatkert nélkül

az_elefant_2020-04-23-22h04m20s256.jpg

csakis

az_elefant_2020-04-23-21h51m05s802.jpg

Indiában és Afrikában

az_elefant_2020-04-22-22h29m12s514.jpg

fordul elő, amiért is azok,

az_elefant_2020-04-22-18h03m04s809.jpg

akik elefántvadászatra indulnak

az_elefant_2020-04-23-21h39m23s231.jpg

Pilisvörösvárra,

az_elefant_2020-04-23-22h00m54s011.jpg

kénytelenek néhány nyúllal beérni.
Az elefánt

az_elefant_2020-04-22-21h45m18s516.jpg

igen rosszkedvű állat, már kicsiny korában

az_elefant_2020-04-23-22h15m23s936.jpg

állandóan megnyúlt orral járkál, ezért aztán

az_elefant_2020-04-22-18h02m42s623.jpg

az orra úgy is marad,

az_elefant_2020-04-22-21h45m51s917.jpg

és ormány nevet vesz föl.

az_elefant_2020-04-23-21h38m40s991_1.jpg

Jókedve úgyszólván csak akkor van, ha ütik, mert bőrének

az_elefant_2020-04-22-22h17m47s588.jpg

vastagsága miatt az ütést nem érzi,

az_elefant_2020-04-22-21h44m44s668.jpg

s ezen jóízűt röhög.
Az elefánt hangja trombitaharsogáshoz hasonlít, ami megtévesztően hasonlít ahhoz, amiről az olvasókönyvek mint az elefánt hangjáról szólnak, s amiről azt mondják, hogy

az_elefant_2020-04-22-22h20m34s716.jpg

hasonlít a trombitaharsogáshoz.
Az elefánt fűvel,

az_elefant_2020-04-23-22h00m43s602.jpg

szénával, kölessel és rizzsel táplálkozik.

az_elefant_2020-04-22-22h14m51s203.jpg

Barbár erkölcséről tesz tanúbizonyságot, hogy

megjelenik a rizsföldeken, telezabálja magát, és

az_elefant_2020-04-23-19h34m57s294.jpg

fizetés nélkül távozik.

az_elefant_2020-04-23-22h06m37s146.jpg
Az elefánt testi ereje óriási,

az_elefant_2020-04-23-22h13m37s000.jpg

hallatlan nagy terheket elbír,

az_elefant_2020-04-23-22h11m52s716.jpg

de tízszer annyit ő sem bír el.
Az elefánt igen

az_elefant_2020-04-23-19h36m11s803.jpg

sajátságosan iszik,

beledugja ormányát a vízbe, éppen úgy, mint a nagyorrú kávénénikék a kávéba, de aztán

az_elefant_2020-04-22-22h23m31s049.jpg

a kávénénikéktől eltérőleg

az_elefant_2020-04-22-18h07m34s981.jpg

teleszívja az ormányát, és azt nem hagyja csak úgy visszacsöpögni a kötényére, hanem igenis

az_elefant_2020-04-22-22h42m20s345.jpg

belespricceli a szájába, amiben bizony

az_elefant_2020-04-21-23h53m06s578.jpg

a disznóhoz hasonlít, nem mintha a disznó is így tenne,

az_elefant_2020-04-23-21h45m21s034.jpg

hanem mert ez már mégiscsak

az_elefant_2020-04-22-22h20m16s460.jpg

illetlenség.
Az elefánt

az_elefant_2020-04-22-22h11m02s169.jpg

betegségei közt leggyakoribb a nátha;

az_elefant_2020-04-22-22h11m43s878.jpg

képzelhető,

az_elefant_2020-04-22-22h13m49s780.jpg 

mekkora náthája szokott lenni.
Az elefánt

az_elefant_2020-04-22-22h35m57s157.jpg

igen okos állat, volt

az_elefant_2020-04-22-18h03m11s346.jpg

például egyszer

az_elefant_2020-04-21-23h55m52s280.jpg

egy szabónak egy elefántja,

az_elefant_2020-04-22-22h31m42s489.jpg

ez olyan okos volt,

hogy amikor

az_elefant_2020-04-23-21h46m21s286.jpg

a szabó elment hazulról, az elefántot

az_elefant_2020-04-22-22h41m18s915.jpg

otthon hagyta, és a kaput bezárta, az elefánt, mikor idegenek akartak bemenni a szabó udvarába,

az_elefant_2020-04-23-21h40m59s485.jpg

nem eresztette be őket, mert nem is tudta volna kinyitni a kaput,

az_elefant_2020-04-21-23h46m56s856.jpg

meg nem is tudta, hogy be akarnak menni.
Az elefánt az állatkertben

az_elefant_2020-04-23-21h42m58s837.jpg

a hátán egy trónusszerű

az_elefant_2020-04-23-21h44m28s462.jpg

alkotmányt cipel,

az_elefant_2020-04-22-21h46m51s950.jpg

amibe egy leány és egy férfi beleül,

az_elefant_2020-04-23-19h36m25s097.jpg

és a szerelemről csevegnek,

az_elefant_2020-04-22-17h59m10s080.jpg

ekkor az elefánt az úgynevezett elefánt

az_elefant_2020-04-22-22h01m14s065.jpg

szerepét játssza.
Az elefántot robbanó golyóval vadásszák, amire

az_elefant_2020-04-23-20h40m05s018.jpg

nagyon dühös. Életkora igen magas,

az_elefant_2020-04-23-19h37m41s446.jpg 

egy tudós egyszer sokáig figyelt egy elefántot,

az_elefant_2020-04-22-18h03m34s087_1.jpg

amint az kétszáz évet élt egyfolytában. Persze előbb is meghalhat, de csak akkor, ha valami olyan különös baj történik vele, amit egy elefánt se bír ki.

Rövid ajánló:

A film zenéje:
1. https://www.youtube.com/watch?v=W3smsj0Wsps
https://en.wikipedia.org/wiki/21st_Century_Schizoid_Man
2. https://www.youtube.com/watch?v=TXvtDm820zI
https://en.wikipedia.org/wiki/Tubular_Bells
(Természetesen a kor anyagi és cenzori korlátai miatt átdolgozásokat, "magyarításokat" hallunk a filmben.)

Hasznos tudnivalók:

1. Az elefánt
Az elefántfélék (Elephantidae) az emlősök (Mammalia) osztályának ormányosok (Proboscidea) rendjébe, ezen belül az elefántalakúak (Elephantiformes) alrendjébe és az Elephantoidea öregcsaládjába tartozó család. Az elefántok a ma élő legnagyobb szárazföldi állatok, egyben a legtermetesebb szárazföldi emlősök. A rekordméretű állatok vemhessége is rekordhosszúságú, mintegy 22 hónapig tart. Az elefántok sokáig élhetnek: akár 70 évnél is tovább. Az elefántok is felismerik magukat a tükörben, vagyis olyasmire képesek, amit eddig csak emberekről, emberszabású majmokról és delfinekről tudtak." https://hu.wikipedia.org/wiki/Elef%C3%A1ntf%C3%A9l%C3%A9k

2. schizoid
• betegesen visszahúzódó, tartózkodó
• kapcsolatra képtelen személyiség
• tudathasadásra hajlamos személy
https://topszotar.hu/angolmagyar/schizoid

A valóság, amint imitálta a filmet, közvetlenül annak elkészülte után:

"1978 januárjában távozott az Állatkertó korábbi főigazgatója, Szederjei Ákos. Helyette Holdas Sándort nevezték ki az intézmény élére. A kinevezéssel egy időben a Fővárosi Tanács az akkori viszonyok között jelentősnek számító anyagi támogatást helyezett kilátásba a szükséges korszerűsítések elvégzésére. A rendelkezésre álló források célszerű felhasználására az új igazgató egy fejlesztési tervprogramot dolgozott ki, ezt nevezték annak idején „fehér könyvnek”.
Az újabb állatok beszerzése terén is történtek jelentős előrelépések. Az elefántoknál például, ahol a régi, idős tenyészállatok ekkorra már elpusztultak, 1979-ben sikerült két fiatal állatot beszerezni. Arun és Káli az indiai Uttar Prades államból, egy Kánpur melletti tenyésztelepről érkezett 1 millió 300 ezer forintért. A két fiatal állattal a gondozók az állatkerti elefántfoglalkoztatás budapesti hagyományait követve kezdtek el dolgozni, kissé felfrissítve ezt az Erfurti Állatkert tapasztalataival." - https://zoobudapest.com/rolunk/hirek/a-feher-konyv-korszaka

************************************************************************

Az In Kino Veritas Filmklub online jelentkezik a további értesítésig. Technikai okok miatt ingyenesen elérhető filmeket nézünk és beszélünk meg. Tarts Velünk!
************************************************************************
2020-04-09. 19:00
Szalkai Sándor: Az elefánt (1978)
1978_az_elefant.jpg

 

A filmnek fontos előzményeit néztük már az In Kino Veritas Filmklubban:

Palásthy György: Az örökös

1969_az_orokos.jpg 

Timár István: Én vagyok Jeromos

1970_en_vagyok_jeromos.jpg 

Federico Fellini: Bohócok

1970_i_clowns.jpg 

Bacsó Péter: Forró vizet a kopaszra!

1972_forro_vizet_a_kopaszra.jpg

Luis Bunuel: A szabadság fantomja

1974_la_fantome_de_la_liberte.jpg 

Zsombolyai János: A kenguru

1976_a_kenguru.jpg 

András Ferenc: Veri az ördög a feleségét

1977_veri_az_ordog_a_feleseget.jpg 

Folyományait szintén láthattuk az IKV-ben:

Szalkay Sándor: Kojak Budapesten

1980_kojak_budapesten.jpg 

András Ferenc: Dögkeselyű

1982_dogkeselyu.jpg 

Fábri Zoltán: Gyertek el a névnapomra!

1983_gyertek_el_a_nevnapomra.jpg 

Jeles András: Álombrigád

1983_alombrigad.jpg 

Természetesen a Keménykalap és krumpliorr is egy kihagyhatatlan előd.

1974_kemenykalap_es_krumpliorr.jpg 

************************************************************************
A legtöbben leültették a címszereplőt - ez nem csoda, ha ismerjük az ürgét... Itt rá sem hederít a társaságára és hamuzik - ill. inkább kamuzik kiábrándultan...
1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Azonban, ahogy keleten szaporopdnak a díjak, úgy kerül hozzá közelebb a nagykezű hölgy...

1a.jpg

 El a kezekkel! - gondolták a skótok:

1b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 És ebből egy rózsaszínű változat is készült - emlékezve a film flamingóira:

1m.png 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  A kőpad - egy hideg(rázós) emlék a filmből:

2.jpg

 

 

 

 

   

 

 

 

 

Növekvő Jep:

2a.jpg

 

növekvő felirat:2b.jpg  

növekvő szobor:2c.jpg 

 Jep önmaga karikatúrája - jövő-gondolat nélkül:

2k1.jpg

 

És ebből is van rózsaszínű (jelen) változat is:

2k2.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A sárga jobban megy a gyűrött archoz (avagy a kezemet figyeljék, mert csalok):

2k3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

és ez talán a legpezsgőbb darab:

2k4.png

 Az élet persze nem nehéz, csak rossz a fogása:

3.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

avagy itt még az ágy is függő...

3a.jpg

 

A japánok az aranyélet előtt a táncra helyezték a hangsúlyt:

4.jpg 

 

 

 

 

 

 Itt a fehér öltönyös bohóc!

5.jpg

  És a fekete mafioso:

5a.jpg

 A zsiráf jó színben van, de a Colosseum által "meggyűrűzött" flamingó "eltévedt":6.jpg

  Ez szinte már egy rendőrségi körözés:

7.jpg

    Ezt az "komplex" alkotást köthetjük akárhová (esetleg a zsiráf után):8.jpg

  Még festmény is készült (szerencsére nem a filmen bemutatott módszerrel):f1.jpg 

  A fák sem nőnek az égig:

f2.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 És ez már a vég:

sz0.jpg

  Vagy az inkább ez a kultúra vége?

sz1.gif

 Az a vég nélküli szöveg - a bla-bla:

szv.jpg

 

*********************************************************************** 

************************************************************************

2017-11-13. Juliusz MachulskiVabank - In kino veritas filmklub 18:00 - Budapest, Népliget - Bárdos Csabával és Seres Sándorral

 1981_vabank_00004.jpg

 

 

 ************************************************************************

1981_vabank_00001.jpg

 ************************************************************************

1981_vabank_00002.jpg

 ************************************************************************

1981_vabank_00005.jpg

 ************************************************************************

 ************************************************************************

Luis Buñuel
 1946-65
A mester három korai, párizsi-madridi, szürrealista műve után mexikói korszakának változatos termése következett. 1946 és 1965 között Luis Buñuel kereken húsz filmet készített Mexikóban. A kaméleoni tarkaságú archívumban egyszerű közönségfilmnek látszó darabok és egzotikus rétegfilmek keverednek. Gyakran egy-egy filmen belül is több stílus ölelkezik egymással. A zenés-táncos, népnevelő-társadalomkritikus vígjátéktól az ördögi csábítások szatíráin át a szentek életét és társadalmi állását vizsgáló drámákig szinte minden van ebben a bazárban.
A mexikói film aranykorának (Clásicos de la época de oro) legnagyobb alakja kétségkívül Luis Buñuel volt. A helyi stílust néhány év alatt elsajátítva, értékeit megtartva, saját egyéniségének legjavát adva emelte a filmtörténetbe a mexikói filmeket.
 1952
2017-10-30. Subida al cieloEmelkedés az égbe / Mennybemenetel /  Stairway to Heaven / Mexican Bus Ride (ff., 85 perc) - Bárdos Csabával és Seres Sándorral
 Bemutató: 1952. június 26. Gyártó: Mexikó. 
Road movie először...
Egy el nem hált nászéjszaka következményei, írigység és közöny, és egy komplett néprajzi diplomamunka legalább benne van ebben a filmben...
Az autóbusz összezárt utasai szakadékok szélén egyensúlyozva, párás hõségben szembesülnek saját és társaik problémáival. Ha néha kiszállnak, a mámoros-gõzös mexikói tájakon sem találnak nyugalmat, de többnyire nagyon jól érzik magukat: énekelnek és táncolnak. Álom, utazás, szerelem és halál... Buñuel humora és szimbólumai együtt adják a magával ragadó atmoszférát. Amiről ő csak ennyit mondott: "Semmiképpen nem akartam, hogy látványos vagy izgalmas legyen. ... Elégedett vagyok vele. "
1952-59

1952 nyarán Buñuel elérte, amit csak kevesen: sikeresen ötvözte a keserédes, társadalomkritikus zenés vígjáték és a szürreális komédia mûfaját. Az Emelkedés az égbe - a nevetséges költségvetés és a versenytempóban lezajlott forgatás ellenére - anyagilag és szakmailag is sikeres lett. A dél-amerikai értelmiség innentől kezdve nemcsak elismerte művészetét (ezt már az Elhagyottak sikere után is megtette), hanem együtt is dolgozott vele. A gyümölcsözõ együttmûködés keretében a következõ 7 évben 12 filmet készítettek. E tucatnyi munka elkészítése közben Buñuel rendkívül szerteágazó szakmai gyakorlatot szerzett a hatalmas tempót diktáló mexikói filmiparban. Emellett az összes kedvenc témáját kidolgozta ezekben a filmekben. A stílusban és történetben is változatos nagyjátékfilmek fõszereplõi a mindig alapos társadalomkritika mellett a Nõk és a Férfiak, s a közöttük fellángoló Szerelem, ami Buñuelnél természetesen õrült: vagy pusztít, vagy õt pusztítják... Az El Paoban nő a láz zárta le 1959-ben a „kreatív rohanás” korát. Ezután már nem foglalkozott új ötletekkel – nem készített többé évi 2-3 filmet – hanem lassabban, megfontoltabban dolgozott a régi ideákon. 

 1946-65

Az 1946-65 között készült mexikói filmek egy befutott filmalkotó gyorsan, kevés pénzbõl, de nagy mûvészi szabadsággal és lelkesedéssel készült munkái - sokak szerint ezek a legvalódibb késői Buñuel-filmek, hiszen itt nem kellett ragaszkodnia a "Buñuelihez" - az Andalúziai kutya és az Aranykor nevéhez forrt stílusjegyeihez.

 
  Jelentkezés: legkésőbb a vetítés napján 15:30-ig: kino.veritas@gmail.com 

 ************************************************************************

 
Munkássága önmagában is bevezetés a filmtörténetbe. 

 
 ************************************************************************
 ************************************************************************
 ************************************************************************
 ************************************************************************
FULLER ritkaság:
2017-09-04. Samuel Fuller: Halott galamb a Beethovenstrassén - In kino veritas filmklub 18:30 - Budapest, Népliget - Bárdos Csabával és Seres Sándorral
 
Néhány kép a filmből:

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0001.jpg

 1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00012.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00014.jpg

 1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00015.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0007.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00020.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00033.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00038.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00047.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0024.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0025.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0042.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00056.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00057.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00067.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0050.jpg

 

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0059.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0060.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0062.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0063.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_000205.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00068.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00069.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00071.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00072.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00074.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00075.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00076.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00078.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00081.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00082.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00083.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_00091.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_001001.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_001002.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_001007.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_001010.jpg

1973_dead_pigeon_on_beethoven_street_0069.jpg

******************************************** 

********************************************

********************************************

********************************************

 

 

Mosoly, fintor, röhej, kacaj...

Az In Kino Veritas Filmklub új sorozatában olyan filmeket nézünk, amelyek a nevetés több fajtáját is kiváltják nézőikben:

2017-09-04. 18:30 Samuel Fuller: Halott galamb a Beethovenstrassén / Tote Taube in der Beethovenstraße (német-amerikai bűnügyi komédia, 1973, 128 perc)

ikv1.jpg

ikv11.jpg 

2017-09-18. King Vidor: Nebáncsvirág / The Patsy (amerikai vígjáték, 1928, 77 perc)

ikv2.jpg 

ikv8.jpg 

2017-10-02. Tímár István: Én vagyok Jeromos (magyar vígjáték, 1970, 73 perc)

ikv3.jpg 

ikv9.jpg 

2017-10-16. Pierre Richard: A szórakozott / Le distrait (francia vígjáték, 1970, 85 perc)

ikv4.jpg 

ikv10.jpg 

2017-10-30. Luis Buñuel: Emelkedés az égbe / Subida al cielo (mexikói vígjáték, 1952, 85 perc)

ikv5.jpg 

ikv12.jpg 

2017-11-13. Juliusz Machulski: Vabank (lengyel vígjáték, 1981, 108 perc)

ikv6.jpg 

ikv13_1.jpg 

2017-11-27. Georges Lautner: Alulról az ibolyát / Des pissenlits par la racine (francia vígjáték, 1964, 95 perc)                              

ikv7.jpg

ikv14.jpg  

Tóth Heléna és Seres Sándor vendége Bárdos Csaba lesz.

A komédia vagy vígjáték drámai műfaj, amely a világot komikusan ábrázolja, amivel a nézőit nevetésre ösztönzi. A nevetséges a komédiában érvényesül a legjobban, forrásai a következők:

– nyelvi és helyzetkomikum,

– identitásváltás,

– információhiány (a szereplők nem értik, mi történik),

– kölcsönös félelem (mindkét szembenálló fél tart a másiktól),

– vertikális és horizontális mozgások ellentéte,

– bolyongás, bizonytalanság (az én önmagába vetett hitének megrendülése, amivel szemben áll a főhős rátermettségének a bizonyítása különböző kaotikus kalandokban)...

  

A jól bevált komikus eszközök:

– a gépies, mechanikus viselkedés (nevetséges az organikussal szemben, a modern művészetben az individuum már nem számít, ezért a nyelv is mechanikussá válik),

– emberek és tárgyak összetévesztése,

– a dolgok kifordítása,

– átöltözések, többszörös szerepek,

– az utánzás (utánzása),

– túlzások, hazugságok (becsapás szóban, mimikával, öltözékkel),

– színlelt őrültség (komédiát csak álbolondokkal lehet csinálni),

– elleplezések és leleplezések,

– egy közösség külső behatoló általi megzavarása: a rendzavaró éles fényt vet a hibákra is, rejtett töréseket láttat meg,

– a nagyotmondás, füllentés, filmen kép-hang ellenpontozás,

– a realizálódó verbalizmus (amit kimondanak, az valósággá kövül),

– az észlelés megkérdőjelzése (valódi-e amit látunk-hallunk, illetve valóban összetartoznak-e),

– a karnevál (felszabadító komikum a karneváli habzsoló evés-ivás, a felelősség nélküli párválasztás és a nemiség kihangsúlyozása),

– a kínos és veszélyes helyzetből teremtett ártatlan helyzetek, a komikusnak a rettenetes mellé állítása.

 A nevetés törvényei

Akkor nevetünk, ha a jelenségek drasztikusan eltérnek a normális magatartástól és a publikum már előre tudja, min nevet majd.

A komikum csak ott hat, ahol célzatos művészi akcióként van jelen.

A vígjáték konfliktusa belülről ered: a szív és az értelem ütközik össze – ez a színpadon komikus dialógusokban jelenik meg, a filmen a (groteszk) beállítás vagy -montázs is használatos rá.

A komikum az életellenes viszonyokat, az inhumánus magatartást a torzítás, groteszkké formálás révén képes nevetségessé tenni, így a kinevetéssel megsemmisíteni, de akár teremteni is tud.

 A nevetés koreográfiája: a néző nevet a filmen, illetve az egyes szereplőkön, egyik szereplő a másikon – a komikum kollektív.

A filmvígjáték felkavarja mindennapjainkat, társas nevetést eredményez, ami megkönnyebbülést teremt.

 A bohózat a vígjáték egyik formája. A bohózat a helyzetkomikumra helyezi a fő hangsúlyt, a vígjáték a jellemkomikumra. A vígjáték a finom mosoly műfaja, a bohózat a nyers és fékevesztett röhögésé.

A bohózat jellemzője az erős túlzás, mely kritikai-szatirikus célú is lehet. A bohózat nagy költői tehetséget igényel és nagy hatást képes előidézni.

A bohózat tekintet nélkül az illemre és tapintatosságra a legerősebb ellentétekkel dolgozhat, és a drasztikus hatásokat használja.

A bohózat valóság és fantázia minden tárgyát felölelheti és az ízlésestől oly mélyre szállhat alá, mint semmilyen más műfaj.

A bohózat célja az emberi hibák kegyetlen csúffátétele és a sors humorának megmutatása.

******************************* 

*******************************

*******************************

*******************************

written_and_directed_by_samuel_fuller.jpg
Written_and_directed_by_Samuel_Fuller
 
Kedves Filmbarátok,
Ősszel tervezünk még egy sorozatot meglepő és alapvető filmekből.
ikv_fekvo_keretes.jpg
 
Sam Fuller munkái:

1935 Novel: Burn, Baby, Burn!
1936 Novel: Test Tube Baby
1936-12-06 Hats Off (screenplay & story)

1937 It Happened in Hollywood (screenplay) 

1938 Adventure in Sahara (story) 

1938 Federal Man-Hunt (story) 

1938 Gangs of New York (original story & screenplay) 

1930s Novel: Make Up and Kiss
1940 Bowery Boy (story) 

1941 Confirm or Deny (story) 

1943 Novel: The Dark Page (filmed as Scandal Sheet (1952).
1943 Margin for Error (uncredited) 

1943 Power of the Press (story) 

1945 Gangs of the Waterfront (story) 

1949 Captain Video and His Video Rangers (TV series) 

1949 I Shot Jesse James (director, story and screenplay)

1949 Shockproof (written by) 

1950-09-17, -10-15 The Colgate Comedy Hour (TVs #1.2 #1.6 (production supervisor: NBC)

1950 The Baron of Arizona (Director, written by)

1950 The Colgate Comedy Hour (TVs) #1.22 (production assistant/supervisor) 51-05-20 #1.37 51-11-04 #2.10 51-12-16 #2.16 (executive producer) 52-01-13 #2.20 52-01-27 #2.22 52-04-06 #2.32 52-09-21 #3.1 52-10-19 #3.5 52-11-02 #3.7 52-12-14 #3.13 52-12-21 #3.14 53-05-03 #3.33 54-01-10 #4.15

1951 Acélsisak (director, producer)

1951 Fixed Bayonets! (director, screenplay) 

1951 The Tanks Are Coming (story) 

1952-08-12 Park Row (director, producer)

1952 Scandal Sheet (upon the novel The Dark Page

1953 Zsebtolvaj (director, screenplay) 

1954 Inferno (director, screenplay) 

1954 The Command 

1955 Bambuszház (director, add. dial. Japanese policeman (uncredited actor)

1957 China Gate (director, producer) 

1957 Negyven fegyver (director, producer, written by) 

1957 Run of the Arrow (director, producer, written by) 

1959 The Crimson Kimono (director, producer, written by) 

1959 Verboten! (director, producer, written by) 

1960 The Roaring 20's(TVs) – Burnett's Woman (1960) (story)

1961 Underworld U.S.A. (director, producer, written by, Himself - Trailer Host (uncredited))

1962 Merrill's Marauders (director, screenplay) 

1962 The Dick Powell Show(TVs) 330 Independence S.W. (director) 62 Unsold pilot (dir. with William Bendix about an investigator for the Department of Health, Education and Welfare

1962 The Virginian(TVs) It Tolls for Thee (director, writer)

1963 Shock Corridor (director, cinematographer: dream sequence – uncredited, producer, written by)

1964 A meztelen csók (director, producer, written by) 

1965 A bolond Pierrot himself (uncredited)

1966-09-26 Iron Horse(TVs) High Devil (director, writer) 66-11-14 The Man from New Chicago 66-12-26 Hellcat 67-01-16 Volcano Wagon 67-02-06 Banner with a Strange Device 67-02-20 The Red Tornado (director)

1966 Brigitte et Brigitte Himself

1966 Novel: Crown of India
1966 Unsold pilot: American soldiers called Dogface. (dir.)

1967 Cinéastes de notre temps (TVs doc.) – Samuel Fuller: Independant Filmmaker (1967) … Himself

1967 The Cape Town Affair 

1967 The Meanest Men in the West (TV) (screenplay, director)

1968 Célpontok (co-screenwriter - uncredited) 

1968 Flash 28 (documentary short) Himself

1968 Flash 29 (documentary short) Himself

1969 Shark! (Director, screenplay) 

1969 Interviewed in "The American Cinema" by Andrew Sarris.
1971 The Last Movie Himself

1973 Tetthely (TVs) Tote Taube in der Beethovenstraße (writer, Director, … American senator (uncredited) (Actor)

1973 The Deadly Trackers (story Riata, (uncr. director)

1973 The Young Nurses Doc Haskell (actor)

1974 Lángoló kereszt (screenplay) 

1977 Az amerikai barát Der Amerikaner (actor)

1977 Scott Joplin (TV movie) Impresario (actor)

1979 Meztelenek és bolondok Interceptor Commander (actor)

1979 Sam Fuller and the Big Red One (documentary) himself

1980 A nagy vörös egyes (director, writer, War Correspondent (actor))

1980 Les rendez-vous du dimanche (TVs) Episode dated 25 May 1980 … himself

1982 A dolgok állása Joe (actor)

1982 A fehér kutya (director, screenplay, Ch. Felton (actor)

1982 A piszkos ügy Old Man in Pool Hall (actor)

1982 Börleszk Colonel Sharp (actor)

1982 Cinéma cinémas (TVs doc) Fuller à la table … himself

1983 Scotch Myths (documentary) himself

1984 Cinématon (documentary) himself (1985)

1984 Fear - Angst (TV doc.) Guest

1984 Le sang des autres Old Man in Small Cafe (uncr. actor)

1984 Les voleurs de la nuit (adaptation, director, Zoltan (actor))

1986 L'étoile de sang (short) (ac

Szólj hozzá!

Címkék: A legjobb filmek

A bejegyzés trackback címe:

https://in-kino-veritas-filmklub.blog.hu/api/trackback/id/tr837186479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása